Decyzje, decyzje…

Decyzje marketingowe wymagają rozwagi i dystansu oraz całościowego oglądu danej kwestii. Świetnym sposobem na uzyskanie odpowiedniej perspektywy jest wykonanie badania sondażowego, które pozwoli wnioskować także na przyszłość.

W przypadku własnego zdrowia nauczyliśmy się już, że częste badania stanowią szansę, a nie zagrożenie i postrzegamy dziś człowieka poddającego się badaniom jako zdrowego, zaangażowanego w aktywną profilaktykę. Podobnie rzecz powinna się mieć, jeśli chodzi o badania w przedsiębiorstwie, którego dobrostan również zależy od szybkiego wykrywania zagrożeń – tak w jego własnych strukturach, jak i na zewnątrz.

Sondaż – to jest coś…

Badania jednak są postrzegane jako luksus, na który nie każda firma może sobie pozwolić. Zlecenie sondażu odbywa się zwykle jako jednorazowa akcja, która kosztuje relatywnie dużo i bardzo długo trwa. Trudno wyobrazić sobie regularne – na przykład kwartalne – badania, wykonywane przez zewnętrzną firmę badawczą. A może udałoby się samodzielnie je poprowadzić?

Wykonanie sondażu najlepiej byłoby zlecić osobnej komórce w firmie, to jednak generuje koszty zatrudnienia oraz koszty związane z samym prowadzeniem badań, jak choćby wydruk materiałów do przeprowadzenia ankietyzacji, które następnie trzeba będzie przechowywać oraz zdigitalizować zebrane za ich pośrednictwem dane.

Alternatywa?

A gdyby możliwe było wykonanie badania inaczej? Dzięki znacznej automatyzacji procesu badawczego można byłoby zredukować koszty badania, digitalizując dane już w momencie ich pozyskiwania, nie tracąc czasu ani pieniędzy na papierowe formularze. Taką metodą ankietyzacji jest CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interviewing), którego zastosowanie sprawia, że samodzielna realizacja badań jest możliwa dla każdego, kto posiada komputer z dostępem do Internetu oraz zestaw słuchawkowy. Potrzebne będzie jeszcze tylko właściwe oprogramowanie.

W internetowej ofercie naszej firmy znaleźć można CATI-System – autorskie oprogramowanie do CATI, stworzone w oparciu o wieloletnie doświadczenie branżowe. Informatycy tworzący ten system do badań telefonicznych służą naszym klientom stałym wsparciem techniczno-merytorycznym, a na stornie udostępniona jest już wersja demo. To oprogramowanie do CATI po zakupie licencji umożliwi tworzenie kwestionariuszy ankietowych oraz kont ankieterskich, zakładanych z poziomu panelu administratora. Przyjazny interfejs i kompatybilność z podstawowymi przeglądarkami zyskuje naszemu oprogramowaniu do CATI przyjazne zainteresowanie.

Dlaczego warto

Pracę z naszym oprogramowaniem dla CATI rozpoczyna kreacja formularza ankietowego. Ze względu na konieczność dużej swobody w tej kwestii – różnorodna tematyka badań wymaga różnego podejścia –  istnieje możliwość stworzenia ankiet o różnym stopniu skomplikowania. Można wzbogacić ankietę poprzez dodanie treści multimedialnych (na przykład nagrań). Same pytania ankietowe mogą mieć charakter filtrujący, to znaczy dana odpowiedź kwalifikuje respondenta do kolejnego pytania – innego w przypadku A i innego w przypadku B. Odpowiedzi na pytania mogą także być wyrażane w stopniach oceny. Duże nawarstwienie może powodować błędy logiczne, utrudniające interpretację wyników. Eliminacji takich błędów służy moduł testowania logiki ankiety, który pozwoli na prześledzenie wszystkich przejść miedzy pytaniami. Inny rodzaj błędów eliminowany jest przez moduł analizy próby, który pozwala na automatyczne zatrzymanie badania, w przypadku osiągnięcia próby o zadanych parametrach, a więc działa poprzez nałożenie ograniczeń na poszczególne zmienne w ankiecie.

CATI-System udostępniany jest na naszym serwerze, gdzie tworzona jest także automatycznie kopia zapasowa dokumentacji badania – formularzy i zabranych baz danych. Dzięki temu ewentualna awaria sprzętu komputerowego nie pozbawi badacza wyników pracy. Liczne specjalistyczne funkcjonalności oprogramowania do CATI zostały zaprojektowane w celu ułatwienia obsługi badania i eliminacji możliwych błędów.

Etapy realizacji badania marketingowego

Etap 1: Określenie obszaru i celów badania

Pracę nad badaniami marketingowymi należy rozpocząć od określenia obszarów badawczych i zidentyfikowania celów badania – to znaczy od sformułowania pytań, na które odpowiedzi poszukujemy. Można powiedzieć, że problematyka każdego badania marketingowego sprowadza się do związków istniejących pomiędzy czterema pojęciami: Marka – Produkt – Klient – Rynek. Istotne jest takie sformułowanie zagadnień, by odpowiedzi okazały się rzeczywiście przydatne dla przedsiębiorstwa. Wyniki rzetelnie przeprowadzonego badania marketingowego stanowią niejednokrotnie podstawę skutecznych decyzji o strategicznym znaczeniu dla firmy.

Etap 2: Dobieranie narzędzi, metodologii i technik badawczych

Następnie przychodzi czas na decyzję, czy podjąć się badania samemu, angażując wewnętrzne siły przedsiębiorstwa, czy może zlecić badanie rynku specjalistom w tej dziedzinie. Firmy poważnie traktujące badania rynku zwykle decydują się zlecić realizację firmie badawczej lub powołują specjalny dział – dzieje się tak, ponieważ wiarygodne wyniki badań można uzyskać jedynie przy zaangażowaniu wykwalifikowanych fachowców w dziedzinie badawczej. Takie osoby będą w stanie wskazać właściwe techniki, metody i narzędzia badawcze, które pozwolą uzyskać dane niezbędne do odpowiedzi na postawione przez nas pytania badawcze. Niezbędne okaże się zastosowanie więcej niż jednej metody – wówczas zastosowane narzędzia będą stanowiły dla siebie kontekst, co pozwoli na uzyskanie wiarygodnych wyników. Na obecność kilku technik pozyskiwania danych oraz ich weryfikacji trzeba zwrócić szczególną uwagę podczas wyboru między ofertami uzyskanymi od zewnętrznych realizatorów badań.

Etap 3: Wybór najlepszej firmy badawczej

Przy wyborze najlepszej firmy badawczej najchętniej kierowalibyśmy się oczywiście ceną – jednak nie będzie się to sprowadzało do porównania cennika badań na stronach internetowych poszczególnych firm. Jako, że każde badanie jest jednorazowe i specyficzne, są one wyceniane indywidualnie, w zależności od tematyki i metodologii. W celu zorientowania się w kosztach należy skontaktować się z wybranymi firmami, przedstawiając zapytanie ofertowe, a firma odpowie swoją propozycją metodologiczną – odpowiednio wycenioną. Należy wówczas uważnie zapoznać się ofertą badania marketingowego, pamiętając, że najrzetelniejsze rezultaty uzyskamy przy zastosowaniu większej ilości wzajemnie się weryfikujących narzędzi.

Etap 4: Pozyskiwanie, weryfikacja i analiza zebranych danych

Następnie wybrana firma badawcza przystąpi do pozyskiwania danych. Ten etap realizacji może oznaczać terenowe spotkania z respondentami i telefoniczne wywiady – są to najpopularniejsze sposoby pozyskiwania materiału badawczego, który zostanie poddany wnikliwej analizie i weryfikacji w dalszym procesie. Posługując się metodami badawczymi czerpiącymi z osiągnięć socjologii, ekonomii, statystyki i informatyki wykwalifikowani badacze określą i zinterpretują zależności zaobserwowane w materiale badawczym.

Etap 5: Opracowanie wniosków i rekomendacji oraz raportu końcowego z badania

 Opracowanie wniosków i rekomendacji to finałowy etap badania rynkowego, którego zakończeniem jest zwykle przekazanie przedsiębiorcy kompletnej dokumentacji badania i – przede wszystkim – raportu. Raport zwykle składa się z rozdziału metodologicznego, tłumaczącego i opisującego kolejność działań wykonanych przez firmę badawczą, rozdziału prezentującego wyniki i zależności, w którym następuje opis zebranych danych i ich interpretacja oraz z rozdziału zawierającego wnioski z interpretacji materiału i proponowane przez badaczy wskazówki, co do możliwości wpłynięcia na wartość określonych wskaźników w przyszłości.

Działania marketingowe

Prowadzenia własnego przedsiębiorstwa, wymaga prowadzenia jednocześnie systematycznych działań marketingowych, w zakresie promocji swoich produktów oraz usług, bowiem bez odpowiedniej reklamy współczesny biznes po prostu nie ma prawa istnieć. Generalnie rzecz więc ujmując, można tutaj powiedzieć, iż poprzez odpowiednie działania w zakresie marketingu, możemy przyczynić się do wzrostu obrotów przedsiębiorstwa, oraz poprawę jego sytuacji na lokalnym jak i ogólnym rynku, co przecież dla każdego przedsiębiorcy powinno być tutaj kwestią najważniejszą. Continue reading “Działania marketingowe”

Statystyka w dystrybucji ulotek

Zdawać by się mogło, iż w przypadku prowadzenia dystrybucji ulotek, nie znajdziemy żadnego poważnego zastosowania dla systemów statystycznych, nie mniej jednak, okazuje się, iż wszelkiego rodzaju badania statystyczne, mogą się w tym szczególnym przypadku okazać wyjątkowo pożyteczne. Chodzi nam przede wszystkim o to, iż możemy na podstawie badań statystycznych, wytypować z odpowiedniej bazy danych, adresy tych osób, które statystycznie, będą najbardziej zainteresowane nowym produktem, wobec czego, warto im dostarczyć ulotki reklamowe na temat tego produktu. Continue reading “Statystyka w dystrybucji ulotek”