Każda firma działająca w branży farmaceutycznej musi liczyć się z tym, że konkurencja przypomina przysłowiowy ocean. A co za tym idzie, że wciąż trzeba badać rynek i wsłuchiwać się w potrzeby konsumentów. A w tym pomocne są profesjonalne firmy badawcze. Pytanie tylko, czy korzystanie ze specjalistycznych badań się opłaca?
Bilans zysków i strat
Badania rynku farmaceutycznego nie należą może do najtańszych usług na rynku. Gdybyśmy jednak chcieli spojrzeć na ich cenę tylko przez pryzmat tego, ile musimy zapłacić firmie badawczej, nie biorąc pod uwagę realnych zysków, jakie tego typu badania mogą nam przynieść, uzyskalibyśmy zamazany obraz ich opłacalności. Dlatego warto w pierwszej kolejności zapytać o bilans zysków i strat, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie korzyści badania rynku dla farmacji mogą dla mojej firmy przynieść.
Badania rynku medycznego i ich znaczenie dla pacjentów
Mówienie o tym, że na badaniach rynku farmaceutycznego zyskują tylko firmy z tej branży, jest z pewnością mało trafne. Tak naprawdę bowiem w dużej mierze służą one samym pacjentom. Na podstawie ich wyników firmy farmaceutyczne kształtują swoją ofertę, w tym tworzą nowe produkty, czy zmieniają politykę cenową tak, by wpisywać się dokładnie w potrzeby i oczekiwania konsumentów, by być odpowiedzią na ich preferencje.
Dowiedz się, czego oczekuje pacjent
Jak? Pytając o to, czego potrzebuje. Rzecz jednak w tym, że przypadkowo spotkany respondent może mieć trudność, z odpowiedzeniem na takie pytanie w sposób jednoznaczny. Dlatego też w badaniach rynku dla farmacji ważne staje się na przykład analizowanie segmentów konkretnych preparatów. Takie analizy mogą na przykład powiedzieć nam, jaki preparat w określonym czasie cieszył się największą sprzedażą. A to już konkretna odpowiedź na pytanie o preferencje i oczekiwania konsumentów.
Zaplanuj skuteczną kampanię reklamową
Wiesz dobrze, że bez reklamy trudno jest odnieść sukces. Rzecz jednak w tym, żeby reklama ta była odpowiednio zaplanowana. A w tym pomagają właśnie badania rynku. Dzięki nim można stworzyć długofalową kampanię marketingową, która pozwoli zbudować danej marce czy produktowi pozytywny wizerunek na rynku. A to bez wątpienia przełoży się na konkretne i mierzalne zyski.
Badania kosztują. Warto jednak wiedzieć, że dobre badania, przeprowadzone w sposób rzetelny i fachowy nie są kosztem, ale inwestycją. Dzięki nim realne staje się osiągnięcie konkretnych zysków. Pozwalają one bowiem tak kształtować swoją ofertę i w taki sposób ją reklamować, że produkty stają się tymi, po które sięgają konsumenci, wybierając je spośród wielu innych.